OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen - Tillsammans för ett hållbart och levande Örebro län.
Länsstyrelsen är en viktig länk från regering, riksdag och centrala myndigheter till medborgare och kommuner. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. Vi ska tillsammans arbeta för en hållbar utveckling och vår värdegrund bygger på att vi ska vara serviceinriktade, samverkande, rättssäkra och drivande. Vi som jobbar på Länsstyrelsen har många olika arbetsuppgifter inom områden som samhällsplanering, social hållbarhet, vatten-, natur- och kulturmiljöer, landsbygdsutveckling och krisberedskap. Arbetsplatsen ligger centralt i Örebro och vi är idag drygt 190 anställda.
Vi söker en webbredaktör med inriktning tillgänglighet. Anställningen är placerad på Stabs- och Kommunikationsenheten. Enhetens kommunikationsfunktion har i uppdrag att leda, utveckla och stödja det externa såväl som det interna kommunikationsarbetet. Enheten ansvarar också för kriskommunikation och informationssamordning vid krislägen i länet. Enheten utgör presstöd till länsledningens och verksamheternas kontakter med media.
Enheten består idag av 15 medarbetare. Du rapporterar till stabs- och kommunikationschefen. Enheten ingår i Avdelningen för Verksamhetsstöd tillsammans med enheterna för Ekonomi, HR och Intern service samt Rättsenheten.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsens webbplats ska hjälpa våra målgrupper att hitta information om vad Länsstyrelsen gör, hur det påverkar enskilda personer och det omgivande samhället. Vi har som myndighet ett särskilt ansvar för att vara tillgänglig för alla, oavsett funktionsvariation. Som webbredaktör hos oss ska du tillsammans med dina kollegor säkerställa detta, med ett särskilt fokus på kraven i tillgänglighetslagen "Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service". I anställningen ingår att ge service, stöd och bidra med din kunskap med målet att öka vår digitala tillgänglighet.
Du ingår i ett team med kommunikationsstrateger, kriskommunikatör och pressansvarig. Som webbredaktör har du även många kontakter med medarbetare inom Länsstyrelsen, framförallt enheternas webbredaktörer. Du har också nära kontakt med våra konsulter som arbetar med tillgängliga dokument.
De huvudsakliga arbetsuppgifterna kommer vara att skriva egna webbanpassade texter och bearbeta andras texter utifrån tillgänglighet, användbarhet och klarspråk. Arbetet innebär också att förbättra innehållet på webbplatsen utifrån tillgänglighetskrav och Länsstyrelsens mål och riktlinjer för webbplatsen. Du kommer självständigt driva mindre webbprojekt från start till mål i samarbete med handläggare inom olika sakområden. Även andra arbetsuppgifter kan förekomma.
Kvalifikationer
Du har universitets- eller högskoleutbildning, 180hp/120p inom kommunikation eller motsvarande yrkeshögskoleutbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Det är meriterande om du har:
• erfarenhet av webbredaktörsarbete på intranät och externa webbplatser
• erfarenhet av Sitevision och Sharepoint
• kunskap om de lagkrav som ställs på tillgänglighet i digitala kanaler
• kunskap om klarspråk
• kunskap om tillgängliga dokument, som Word och PDF
• erfarenhet av att arbeta med externa konsulter
• ett par års erfarenhet av en liknande roll
Som person är du serviceinriktad, lösningsfokuserad och lyhörd. Du är noggrann och kan planera och strukturera ditt arbete. Du har ett intresse för att skriva och uttrycker dig mycket väl i tal och skrift.
Det är också viktigt att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställningen
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Tidsbegränsad t o m: 31 december 2021, med möjlighet till förlängning.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 27 juli 2021.
Övrigt
Vi har rökfri arbetstid och arbetsplats.
Länsstyrelsen arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.
Artiklar i detta ämnet
- Datorarbetares muslekbesvär
Kontaktpersoner på detta företaget
Lena Berglund, Avdelningschef
019-19 30 97
Nanny Andersson Sahlin, SACO
019-19 30 29
Åsa Ödman, ST
019-19 38 05
Magnus Ekelund, Enhetschef
010-224 83 80
Åsa Ödman, ST
010-224 84 41
Nanny Andersson Sahlin, SACO
010-224 84 62
Katarina Nyberg, Enhetschef
010-224 83 09
Julia Arnér, Arkivarie
010-224 83 01
Jenny Gånge, SACO
010-224 83 04
Christine Malm, ST
010-224 82 48