OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Frivilliga sjöräddare sedan 1907
Sjöräddningssällskapet räddar liv till sjöss. Det har vi gjort i över hundra år. Vår verksamhet drivs helt ideellt, tack vare medlemsavgifter, gåvor och donationer. Vi är 2300 frivilliga sjöräddare på 74 räddningsstationer längs den svenska kusten och de största sjöarna, beredda att rycka ut i alla väder. Vi arbetar även med att förebygga sjöräddning samt att sprida kunskap om sjösäkerhet. Sjöräddningssällskapet medverkar i cirka 90 procent av all sjöräddning som utförs i Sverige, helt utan statliga bidrag. Läs gärna mer på www.sjoraddning.se
Gör du något meningsfullt efter sommaren? Sjöräddningssällskapet söker en webbredaktör med intresse för analys som vill driva och öka närvaron i digitala och sociala kanaler.
Sjöräddningssällskapets webbredaktör har i uppdrag att utveckla samt producera föreningens digitala kommunikation. Syftet med kommunikationen är att vårda varumärket, samla in pengar till verksamheten, hålla uppe intresset för sjöräddning i Sverige, hålla en god kontakt med medlemmar, givare och andra målgrupper och sprida sjösäkerhetsinformation
Vad du gör
Du är redaktör för Sjöräddningssällskapets hemsida. Vilket innebär att du deltar i utvecklingsarbetet, planerar och producerar innehåll samt stödjer och utbildar stationsansvariga och lokala redaktörer. Du har också ett redaktörsansvar för sociala medier och för webbshopen och är kontaktperson och beställare mot webbyrån och andra leverantörer.
Dina kollegor är kommunikatörer och insamlare på avdelningen. Tillsammans med dem tar du fram och planerar innehåll som du sedan ser till att kanalanpassa, målgruppsanpassa, analysera räckvidden för och följa upp intresse och öppningsfrekvens. Du gör också e-post- och SMS-utskick till Sjöräddningssällskapets målgrupper.
Du kommer att delta i strategi- och utvecklingsarbete för hemsida, sociala kanaler och webbshop och har stora möjligheter att bidra med idéer och förbättringar. Det finns också många fler projekt både inom kommunikationsavdelningen och andra avdelningar/räddningsstationer där du kan medverka och supportera.
Visst jourarbete ingår också i tjänsten.
Vem du är
Du behöver ha en relevant utbildning och/eller erfarenhet av att driva hemsidor och sociala medier. Du är intresserad av att utveckling på området och har mycket goda kunskaper inom sökordsoptimering och datadriven analys. Din analytiska förmåga och intresse för datadriven marknadsföring och kommunikation är lika viktig som din kreativa förmåga.
Eftersom du kommer arbeta i en grupp med kommunikatörer och insamlare, är det viktigt att du gillar prestigelöst samarbete. En viktig del av jobbet handlar också om kontakter med engagerade frivilliga sjöräddare samt medlemmar.
Du har förmodligen något/några års arbetslivserfarenhet. Tidigare arbete eller uppgifter i ideell verksamhet är meriterande. Som person är du ansvarsfull, gillar att arbeta i grupp men samtidigt kunna driva arbetet självständigt. Du delar Sjöräddningssällskapets värdegrund med stor respekt och ödmjukhet för det ideella uppdraget.
Verktygen
Du behöver kunna hantera:
· Publiceringsverktyg för hemsidor, ex Wordpress, Episerver, Drupal eller liknande (arbetet sker idag i Drupal).
· Annonsering och publicering på Facebook, Instagram, Messenger, Linkedin
· Verktyg för e-mail marketing, ex Apsis, Mailchimp eller liknande (idag används Apsis).
· Google Analytics
Du behöver också ha B-körkort, vara IT-tekniskt intresserad, gilla datadriven analys och kunna uttrycka dig väl i text och tal på svenska och engelska.
Ansök
Låter detta intressant? Sök med CV och genom att besvara urvalsfrågor och presentera dig via en video. Har du frågor är du välkommen att kontakta Helene Hagman, helene.hagman@jerrie.se, 0708-204704, Linkedin. Pga semester är det ingen som besvarar frågor under vecka 29 tom vecka 32. Vi startar urvalsprocessen under vecka 33, tillträde till tjänsten från början av september. Välkommen med din ansökan!