Webbredaktör till Världskulturmuseerna

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta på en myndighet som har världen som sitt arbetsfält? Statens museer för världskultur består av Etnografiska museet, Östasiatiska museet och Medelhavsmuseet i Stockholm samt Världskulturmuseet i Göteborg. Med samlingar som spänner över flera tusen år och alla världens kontinenter kan Världskulturmuseerna ge perspektiv och ökad förståelse för vilka vi är, varifrån vi kommer och vilken värld vi vill skapa tillsammans. Med en vision om en större, mänskligare och mer inkluderande värld är vårt uppdrag mer angeläget än någonsin!  

Idag arbetar cirka 150 medarbetare utifrån regeringsuppdraget att visa och levandegöra världens kulturer samt ge perspektiv på en allt mer globaliserad värld, såväl historiskt som i dag. Vår verksamhet är samlad i tre avdelningar Samling, Innehåll och lärande och Publika möten samt två stödfunktioner; ett ledningskansli och en Kommunikations- och marknadsenhet. Samtliga avdelningar arbetar med publiken i fokus, i nära samverkan och med hela myndigheten som arbetsfält. Vårt övergripande mål är att bli angelägna för fler och vi söker nu dig som vill bidra till att lyfta vår verksamhet till en ny nivå. 

Kommunikation och marknadsföring (KoM) är en enhet som arbetar med hela myndighetens utbud. Teamet/enheten består av åtta personer med olika spetskompetenser. Gruppen arbetar tätt ihop över två städer. Tjänsten är en allmän visstidsanställning på 1 år med eventuell chans till förlängning.

ARBETSUPPGIFTER
Som webbredaktör inom Kommunikations- och marknadsenheten kommer du att göra följande:

• Driva arbetet med att utveckla och hantera det dagliga med att uppdatera myndighetens webb som är byggd på Episerver som CMS.
• Förvalta myndighetens webb på ett kreativt och användarvänligt sätt som gör att den alltid är attraktiv för besökaren. Redigerar och strukturerar informationen och ansvarar för innehållet, på ett pedagogiskt sätt i dialog med övriga organisationen.
• Analysera och mäta myndighetens webbdata och dela insikter från den.
• Visualisera och rapportera relevant webbdata. Och på så sätt bidra till att utbilda organisationen kring vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra.
• Strategiskt planera och utföra digital annonsering utifrån tydligt syfte, mål och målgrupp. Analysera resultat och ta lärdomar.
• I varierad grad vara delaktig i arbetet med övriga digitala plattformar såsom sociala medier.
• Att som en del av KoM-enheten vara delaktig i att skapa, utveckla och genomföra kommunikations- och marknadsföringsplaner som svarar mot tydliga syften, mål och målgrupper. I detta ingår också uppföljning, analys och utvärdering.
• Initiera och skapa aktiviteter som säkerställer det övergripande målet att Världskulturmuseerna ska vara relevanta och engagerande för fler.
• Vara KoM-enhetens representant i tilldelade interna projekt- och arbetsgrupper.

KVALIFIKATIONER
Skall-krav
• Erfarenhet av att jobba med webbpubliceringssystemet EpiServer eller motsvarande plattform
• Mycket goda svenska och engelska-kunskaper i tal och skrift
• Goda kunskaper i Adobe Photoshop eller motsvarande

Meriterande
• Erfarenhet av att utvärdera och mäta olika insatser gentemot styrande KPIer.
• Utbildning eller kurser inom webbredaktion eller journalistik, alternativt annat som arbetsgivaren finner relevant
• Grundläggande kunskaper i HTML & CSS.
• Kunskaper i andra språk än svenska och engelska.

Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper såsom kommunikation, självinsikt, initiativtagande, resultatorientering och planering.

Som anställd i myndigheten förväntas du dela och genom ditt arbete förmedla Världskulturmuseernas värdegrund byggd på demokrati och mänskliga rättigheter. Du förväntas också bidra till att utveckla en god förvaltningskultur präglad av rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet. Statens museer för världskultur eftersträvar mångfald och jämställdhet och ser därför alltid anställda med olika bakgrund och erfarenhet som mycket berikande för verksamheten.

ÖVRIGT
Vi tar endast emot ansökningar via Offentliga Jobb.

Vi har valt våra rekryteringskanaler och undanber oss all kontakt från rekryterings- och annonsförsäljare.

Artiklar i detta ämnet

  1. Datorarbetares muslekbesvär

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens museer för världskultur
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 april 2022
  • Ansök senast: 8 maj 2022

Liknande jobb


Digital medieproducent

Digital medieproducent

20 december 2024

Webbredaktör, huvudredaktör forskning

Webbredaktör, huvudredaktör forskning

19 december 2024

Webbredaktör

Webbredaktör

19 december 2024

Communications Officer, World Water Week

Communications Officer, World Water Week

10 december 2024