OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta med webb och sociala medier på en stor statlig myndighet med ett samhällsbärande uppdrag? Sätter du servicenivån högt och har en välutvecklad känsla för vad som väcker intresse och skapar förtroende hos våra målgrupper? Är du samhällsorienterad och har ett gott omdöme? Då kan vi erbjuda dig ett spännande och utvecklande arbete.
Var med och gör samhället möjligt!
Om jobbet
Som webbredaktör/ på kommunikationsavdelningen arbetar du med Skatteverkets webbplats samt med Skatteverkets sociala medier. I arbetet ingår att skapa, underhålla och vidareutveckla webbsidor, kvalitetsgranska innehåll, publicera i webbpubliceringsverktyget och att vara med i arbetet med att utveckla webbplatsen. Arbetet innebär även att samordna redaktionell planering och att sköta annonsering i sociala medier. Du ingår även i Skatteverkets sociala medier-jour. Du bevakar då Skatteverkets sociala medier, publicerar planerade inlägg och du hjälper vår kundtjänst att svara på komplicerade frågor via sociala medier. Du kommer att ingå i krisberedskap. Eftersom Skatteverket är värdmyndighet för Valmyndigheten kan även arbete med Valmyndighetens sociala medier förekomma.
På kommunikationsavdelningen jobbar ett 60-tal medarbetare på flera orter i landet. Vi har det övergripande ansvaret för myndighetens förtroendeskapande externa och interna kommunikation, och vi lägger stor vikt vid att arbeta integrerat för att hålla ihop hela kommunikationsprocessen. Vi strävar alltid efter att på bästa sätt möta dagens och morgondagens behov hos våra målgrupper.
Du tillhör redaktionssektionen på enheten för extern kommunikation. På sektionen är vi elva kollegor som jobbar med press, webb och sociala medier. Du ingår i kommunikationsteam tillsammans med medarbetare från övriga sektioner på avdelningen och i olika kommunikationsarbeten tillsammans med andra avdelningar. Du är placerad i Sundbyberg centrum.
Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.
I det här jobbet ska du:
- ha lätt att se helheten, kunna prioritera och snabbt sätta dig in i nya sammanhang och ämnen
- vara driven och handlingskraftig
- ha lätt för att knyta kontakter och samarbeta med olika delar i en stor organisation
- ha en välutvecklad förmåga att identifiera kommunikationsbehov
- trivas med att arbeta i team, kunna samverka på ett prestigelöst sätt med dina kollegor och kunna rycka in där det behövs.
Du ska även ha:
- en akademisk utbildning inom området information/kommunikation, journalistik eller annan eftergymnasial utbildning som bedöms likvärdig
- flera års dokumenterad och aktuell erfarenhet av avancerat arbete med webbplatser
- flera års dokumenterad aktuell erfarenhet av arbete med sociala medier
- god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Det är även önskvärt att du har erfarenhet av arbete med digital kommunikation i offentlig verksamhet.
Bra att veta
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.
När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.
Välkommen med din ansökan!
Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.
Artiklar i detta ämnet
- Datorarbetares muslekbesvär