OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en engagerad och driven webbkommunikatör som vill vara med och utveckla Borås Stads närvaro i sociala medier och andra digitala kanaler? Vårt arbete med digital kommunikation är under ständig utveckling och nu söker vi en kollega som kan bidra med att skapa och paketera budskap som inspirerar, informerar och engagerar.
Vi erbjuder ett omväxlande arbete i en kreativ miljö. Du kommer att arbeta på Borås Stads centrala kommunikationsavdelning på Stadsledningskansliet där vi är sju engagerade kommunikatörer med olika kompetenser och erfarenheter som arbetar med övergripande, strategiska kommunikationsfrågor. Här får du möjlighet både att utvecklas och att utveckla.
Du kommer att vara huvudansvarig för Borås Stads övergripande konton i sociala medier. I det ingår strategi, planering, samordning med våra förvaltningar, produktion, uppföljning och vidareutveckling samt att löpande besvara frågor och kommentarer som kommer in via våra plattformar. Du driver arbetet med att ta fram eller vidareutveckla strategier för dessa kanaler. Du kommer att vara experten inom området och fungera som rådgivare och bollplank för andra i organisationen.
Arbetet innebär också löpande uppdatering av boras.se och intranätet, ofta i nära samarbete med vår webbstrateg. Du ska även delta i utvecklingen av våra webbplatser. Din roll är en viktig del av kommunikationsavdelningens gemensamma arbete, men du kommer också driva och ansvara för egna projekt.
Vi söker dig som har en högskoleutbildning som kommunikatör eller inom webb eller som genom arbete och erfarenhet har kunskap som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du är en skicklig skribent och har erfarenhet av att anpassa budskap utifrån målgrupp och kanal. Du är expert på att hitta rätt ton i sociala medier, är en van fotograf, behärskar bildhantering i Photoshop, enklare formgivning i Indesign och kan skapa enklare rörligt material. Du har erfarenhet av att publicera både i sociala medier och på webb och har kunskap om hur innehåll tillgänglighetsanpassas för att uppfylla rådande lagkrav. Du har också erfarenhet av arbete med olika annonsplattformar.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat med webb på övergripande nivå samt ha kunskaper i arbete med innehåll, informationsstruktur och användbarhet. Det är också meriterande om du har djupare kunskap i filmproduktion och kan redigera i till exempel Adobe Premiere Pro. Du bör känna dig bekväm med att utbilda och supporta andra i både vår webbplattform och i hanteringen av sociala medier.
För att trivas som webbstrateg hos oss är det viktigt att du har förmåga att arbeta utifrån strategisk improvisation. Du är drivande och har förmåga att agera direkt samtidigt som planerat arbete pågår. Du måste också ha förmåga att göra egna avvägningar och prioriteringar samt visa omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Du är självgående och kan snabbt lösa problem som uppstår. Mycket god samarbetsförmåga är ett måste. Som person är du en kreativ problemlösare som prestigelöst delar med dig av din kunskap.
Vi arbetar löpande med urval av kandidater, så vänta inte med att skicka in din ansökan.