OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Konsument- och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi erbjuder även konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Från och med 2021 driver vi också stadens medborgarkontor och har fått ett utökat demokratiuppdrag. Tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. På vår förvaltning är vi cirka 200 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Webbstrategiska verksamheten söker en erfaren webbstrateg med fokus på webb, digital service och sociala medier.
Hos oss blir du en del av en innovativ grupp som gillar att samarbeta. Du får arbeta med aktuella samhällsfrågor som ständigt påverkas av det som händer i vår omvärld.
Vi arbetar tillsammans med Göteborgs Stads förvaltningar och bolag för att förenkla för boende, besökare och näringsliv i deras vardag. Detta gör vi bland annat genom att ge stöd till stadens förvaltningar och bolag i utveckling av den digitala kommunikationen. Vi samordnar och utvecklar även de digitala kanaler och tjänster som är gemensamma för hela staden, som vår webbplats goteborg.se, vårt digitala kalendarium, Göteborgs Stads facebooksida, instagramkonto och youtubekanal.
Dina arbetsuppgifter innefattar att ge stöd och råd till redaktörer i Göteborgs Stads förvaltningar och bolag i deras arbete. Du stöttar i frågor om webbstruktur, innehåll och service på stadens externa digitala kanaler och sociala medier.
Du ger stöd inom klarspråk, tillgänglighet och övrig lagstiftning som påverkar webb och sociala medier. Du publicerar i publiceringsverktyget WCM och stöttar andra i hur man gör. Det är viktigt att du har en förmåga att sätta dig in i våra målgruppers behov och perspektiv samt hitta användarvänliga lösningar.
I arbetet ingår också att utbilda i hur vår webbplats goteborg.se är uppbyggd, hur du skriver klarspråk samt hur du jobbar med sociala medier. Du kommer att ingå i redaktionen för Göteborgs Stads facebook och instagramkonton och både hantera inläggsförslag och skriva egna.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning inom webb, media, journalistik eller motsvarande utbildning som kan ses som likvärdig.
Du har dokumenterad erfarenhet av arbete med webb, digital service och sociala medier. God kunskap i svenska språket i tal och i skrift är ett krav och du ska vara en god skribent. Goda IT-kunskaper är också ett krav.
Har du fördjupad kunskap inom webbtillgänglighet och erfarenhet av användarcentrerad utveckling är det meriterande. Erfarenhet av arbete med sociala medier för offentlig sektor samt erfarenhet av och kunskaper om webbpubliceringsverktyget WCM är också meriterande.
Vi ser gärna att du även har kunskaper kring e-tjänster och öppna data.
Att ge god service är en hjärtefråga för dig. Du ser ett stort värde i att ge service både till dem du stöttar i stadens andra verksamheter och till dem vi är till för, det vill säga boende, besökare och näringsliv. Du har en god förmåga att sätta dig in i våra målgruppers behov och perspektiv och att hitta användarvänliga lösningar.
Du är trygg i att arbeta självständigt och med flera olika frågor samtidigt, du tar ansvar för att driva frågor framåt men det är också av stor vikt att du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå dina mål. Du har förmågan att stödja, förklara och förankra komplexa frågor och samband.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg, men just nu arbetar vi mestadels hemifrån.
Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Urval sker löpande.
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.