OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga – det är vår vision! Demokrati och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi driver stadens medborgarkontor och tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. Vi ansvarar för samordningen av Göteborg Stads medborgarvittnen. Vi erbjuder konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. På vår förvaltning är vi drygt 200 medarbetare.
ARBETSUPPGIFTER
Är det du som är vår nya kollega? Nu behöver vi dig och din kunskap när vi söker en webbstrateg.
På enheten digitala kanaler och kontaktcenter på förvaltningen för demokrati och medborgarservice blir du en del av en engagerad arbetsgrupp som tillsammans med övriga förvaltningar och bolag i Göteborgs Stad jobbar för att förenkla för boende, besökare och näringsliv i deras vardag.
Det ska vara lätt att göra rätt och det ska vara enkelt att ta del av kommunens information och service. Detta möjliggör vi bland annat genom att samordna och utveckla de digitala kanaler och tjänster som är gemensamma för hela staden, så som vår webbplats goteborg.se, kalendarium, Göteborgs Stads officiella sida på facebook, instagram, youtube och mer därtill.
I arbetsuppgifterna ingår att utbilda och vidareutbilda stadens redaktörer inom områdena webb, klarspråk och tillgänglighet. Du stöttar i frågor om webbstruktur, innehåll och service på stadens externa digitala kanaler. Du ger också stöd inom klarspråk, tillgänglighet och övrig lagstiftning som påverkar webb, men också praktiskt i publiceringsverktyget.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom webb, media, journalistik eller annan högskoleexamen som kan ses som likvärdig. Du har dokumenterad erfarenhet av arbete med webb och digital service. Det är också ett krav att du har erfarenhet av att utbilda eller föreläsa för större grupper.
Du har god kunskap i att tala och skriva på svenska. Dina generella IT-kunskaper är också på en hög nivå.
Har du fördjupad kunskap inom webbtillgänglighet, erfarenhet av användarcentrerad utveckling samt webbpubliceringsverktyg är det meriterande. Meriterande är även kunskaper kring e-tjänster och öppna data.
Våra målgruppers behov kommer alltid i första rummet och din förmåga till perspektiv för att hitta användarvänliga lösningar är av högsta prioritet. Att jobba metodiskt i kombination med förmågan till helhetssyn och att tänka långsiktigt kring arbetsuppgifterna är viktiga egenskaper. Andra egenskaper av stor vikt är att du kan vrida och vända på olika perspektiv för att stödja, förklara och förankra komplexa frågor och samband.
Du har en god samarbetsförmåga och bidrar till ett gott arbetsklimat i en arbetsgrupp, men du ska också känna dig trygg i att arbeta självständigt och med flera olika frågor samtidigt. Du lever och andas service, och ger ett förstklassigt bemötande i alla möten och kontakter.
Om ovanstående stämmer in på dig kan vi erbjuda dig en stimulerande arbetsplats med goda kollegor och varierande arbetsuppgifter.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg.
Vi vill att demokrati och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Urval sker löpande.
Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.