OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård och omsorg i Sverige står inför stora rekryteringsutmaningar närmsta åren. Sveriges befolkning blir äldre och personer i arbetsför ålder som kan arbeta i detta välfärdsområde blir färre. Samtidigt ser vi att många ungdomar och arbetssökande inte har en rättvisande bild och förståelse för vad yrkena inom vård och omsorg innebär. I Karlshamn satsar vi nu på att öka förståelsen för området och sprida de genuina fördelar som ett arbete inom vård och omsorg innebär. Vi söker därför en yrkesinformatör med ansvar för att informera om våra yrken och arbeta aktivt och inspirerande gentemot framtida medarbetare!
I Förvaltningen för omsorg och arbetsmarknad ingår äldreomsorg, Lagen om stöd och service (LSS), socialtjänst och arbetsmarknad samt hälso- och sjukvård. Förvaltningen har ca 1200 medarbetare som varje dag arbetar för att uppfylla de lagar och förordningar som finns för att bedriva omsorg, socialtjänst samt god och nära vård.
Arbetsbeskrivning
Ditt uppdrag som yrkesinformatör är att:
- Tillsammans med ambassadörer i verksamheten hitta och förmedla goda exempel och budskap som beskriver yrkesrollerna inom förvaltningen för omsorg och arbetsmarknad.
- Söka upp potentiella medarbetare via tex. mässor, utbildningsanordnare, arbetsmarknadsenheten, praktikanter, feriearbetare samt pensionärer.
- Förbereda rekrytering av timavlönade och semestervikarier genom att utföra förstaintervjuer, avstämning av kompetenskrav och övriga krav för yrket, ordna registrering av anställning samt säkerställa genomförd kommun- och förvaltningsövergripande introduktion.
- Genomföra uppföljning och ge information till timavlönade, tex medverka vid återkopplingssamtal tillsammans med berörd enhetschef och ta fram individuella utvecklingsplaner.
- Ansvara övergripande för praktikplatssamordning genom vård- och omsorgscollege, BTH med mera.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Högskole- /Universitetsexamen eller annan erfarenhet/utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Förståelse för och/eller erfarenhet från en eller flera verksamhetsområden som finns inom den berörda förvaltningen.
- God kommunikativ förmåga i tal och skrift samt social kompetens.
- God teknisk förmåga i sociala medier, presentationsverktyg med mera.
- B-körkort
Det är meriterande om du har erfarenhet av att leda och driva förbättringsarbete.
Vi tror du är en person som både kan arbeta självständigt och ta initiativ men samtidigt är inlyssnande och samarbetsinriktad. Du gillar att bygga nätverk inom och utanför den organisatoriska tillhörigheten.
Övrigt
Tillträde efter överenskommelse. Ordinarie arbetstid är dagtid mån – fre (40h/v) men andra arbetstider kan bli aktuella för tillfälliga dagar. Arbetstiden förskjuts då rätt till övertid inte föreligger.
Tjänstens uppdrag är gentemot Förvaltningen för omsorg och arbetsmarknad men fysisk och organisatorisk tillhörighet kan bli HR-avdelningen.
Till anställningen hör de förmåner och kollektivavtalsrättigheter som följer med en anställning i Karlshamns kommun.
Enligt ett politiskt beslut ska Karlshamns kommun be om ett utdrag ur polisens belastningsregister i samband med denna anställning inom Förvaltningen för omsorg och arbetsmarknad. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka två veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år. Utdraget "kontrollera egna uppgifter" ska användas. Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
För mer information kontakta:
Verksamhetscheferna Anna Ardegård.0454-307580 eller Agneta Lindblom Eriksson, 0454-81709
Enhetschef HR Emma Aldén, 0454-81311
Fackliga företrädare
Vision, Malin Eliasson 0454-81724
Kommunal, 0454-81191
SSR, Anna Johansson 0454-81956
Sista ansökningsdag:
2023-09-10