OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Eksjö kommun är en trygg och levande kommun som välkomnar alla. Här finns stad och landsbygd med både historia och framåtanda. Här verkar den lilla entreprenören och de stora företagarna. Här finns en närhet som ger möjlighet till en meningsfull fritid. Kommunen är en av de största arbetsgivarna och med din hjälp vill vi att våra invånare ska kunna leva ett gott liv. Det når vi genom att samarbeta, arbeta hållbart och ta vara på din kompetens och ditt engagemang.
Gymnasiesärskolan i Eksjö är en kommunal gymnasiesärskola centralt belägen i Eksjö på Storegårdsområdet. Den är organisatoriskt en del av Eksjö Gymnasium som ligger i närheten på Östanå. Till hösten kommer vi ha cirka 30 elever fördelade på tre nationella program och de individuella programmen. Vi ger våra studerande en trygg studietid med individuella anpassningar och stöd för att eleverna ska få goda förutsättningar till en meningsfull sysselsättning och möjligheter till en aktiv fritid, där ungdomarna känner att de är delaktiga i samhället och har inflytande över sina liv.
På skolan arbetar lärare, elevassistenter, specialpedagog samt studie- och yrkesvägledare med det gemensamma målet att skapa både en pedagogisk, social och fysisk tillgänglighet för samtliga elever. De ska må bra, vara trygga och utvecklas socialt och kunskapsmässigt. För att nå dessa mål, har vi en hög personaltäthet på skolan. Till hösten kommer cirka 20 vuxna dagligen att arbeta med eleverna. Utöver det har vi god tillgång till skolsköterska/kurator och mycket bra kontakt med habiliteringen och andra samhällsaktörer.
ARBETSUPPGIFTER
Gymnasiesärskolans verksamhet är uppbyggd kring ett praktiskt pedagogiskt arbetssätt. Utifrån styrdokumenten skapar vi en tydlig, tillgänglig lärandemiljö, där du som lärare tillsammans med övrig personal har en helhetssyn kring eleverna, där syftet är att utveckla deras kunskaper, förmågor och färdigheter för att skapa möjligheter till ett meningsfullt och innehållsrikt liv baserat på vars och ens individuella framtidstankar och förutsättningar.
Du undervisar främst i karaktärsämnena inom fordonsvård och godshantering. Undervisning på andra program kan i mindre utsträckning förekomma. Vi är den enda gymnasiesärskolan på Småländska Höglandet som erbjuder Programmet för Fordonsvård och godshantering (FG) och vi har ett högt söktryck. På programmet kommer du att ha en yrkeslärarkollega samt tre resurspersoner med hög kompetens inom området och dessa kommer du arbeta nära med. Mentorskap ingår i tjänsten.
I ditt arbete ingår att planera och genomföra lektioner och du har ett övergripande pedagogiskt ansvar för eleverna som deltar i utbildningen. Du ska vara ett stöd för eleverna, ha en helhetssyn på elevens utveckling och där ingår bl.a. att hålla utvecklingssamtal och delta i andra möten som gynnar elevens lärande.
Vi jobbar mycket med infärgning och kopplar kärnämnena med karaktärsämnena, vilket betyder att du kommer arbeta i nära samarbete med övriga lärare i arbetslaget. I det gemensamma arbetet för en inkluderande skola tar du aktivt ansvar för din del och samverkar naturligt med lärare från skolans olika program oavsett om det handlar om undervisning, värdegrundsarbete eller övrigt kvalitetsarbete.
I arbetet ingår även samordning för de egna elevernas APL (arbetsförlagt lärande) tillsammans med skolans studie- och yrkesvägledare, vilket innebär intern planering, externa kontakter med arbetsgivare samt besök och uppföljning av elevens lärande på APL-platsen.
KVALIFIKATIONER
Yrkeslärarexamen inom fordonsteknik - Skallkrav
Du ska ha en yrkeslärarexamen som ger dig behörighet att undervisa i karaktärsämnena på gymnasiesärskolans program för Fordonsvård och godshantering.
Övriga kvalifikationer - Meriterande
• Du har sedan tidigare erfarenhet av att undervisa på gymnasiesärskola eller motsvarande.
• Speciallärar-examen samt fler ämneskompetenser är meriterande liksom att du har erfarenhet av att arbeta med elever med NPF-diagnos som är i behov av riktade anpassningar och mycket stöd.
• Du har ett formativt arbetssätt med vana att kontinuerligt ge eleverna återkoppling och du tycker om att arbeta med ungdomar.
• Du har ett utvecklat ledarskap i undervisningssituationerna och erfarenhet av att differentiera undervisningen och att anpassa den till både gruppens och individens behov.
• Du är flexibel och har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer med elever, kollegor och vårdnadshavare.
• Som person är du trygg i dig själv, har tålamod och är inte konflikträdd. Du är positiv, prestigelös och arbetar för gruppens bästa.
• Du innehar minst giltigt B-körkort men det är meriterande om du är behörig att framföra andra fordonsklasser.
• Då vi vill utveckla programmets kurser är det ett plus om du tidigare jobbat med eller har erfarenhet av yttre skötsel (småmaskiner, klippaggregat, sopvals, snöblad, sandspridare m.m.)
• Det är meriterande om du har egen erfarenhet av att arbeta inom följande yrken och områden: bil- och/eller cykelmekaniker, bilrekonditionering/bilvård, lagerarbete och från däckbranschen
• Utöver det är det meriterande om du är utbildad truckförare och/eller inom ADR/Farligt gods
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Du som saknar formell behörighet som yrkeslärare men som är legitimerad lärare är välkommen att söka tjänsten. Har du ingen formell lärarutbildning men pedagogisk erfarenhet, ska du vara beredd på att vidareutbilda dig om du söker och får tjänsten.
Om du blir kallad på intervju ska du uppvisa ett aktuellt utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister för arbete inom skola eller förskola i Sverige (RPS 442.5 2008-06-18/1). Du hittar aktuell blankett på Polisens hemsida. Intervjuer sker fortlöpande och tjänsten kan komma att tillsättas under ansökningsperioden.
ÖVRIGT
Vi önskar gärna att du bifogar ett personligt brev där du beskriver anledningen till att du söker tjänsten.
Om du är den vi söker och du tycker att tjänsten är intressant, så ser vi fram emot din ansökan. Du ansöker lättast via länken i annonsen.
Eksjö kommun har före annonsering redan gjort val av annonseringskanaler och undanber oss därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
Artiklar i detta ämnet
- Utbildningsmaterial för att skydda barns hörsel