OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ledning och utveckling är kommunstyrelsens förvaltning och här jobbar 100 medarbetare inom ekonomi och inköp, kommunikation, IT, kansli, näringsliv, HR och lön, växel och säkerhet.
Ledning och utveckling finns placerade centralt i Ystad.
Löneenheten i Ystads Kommun är ett team med ett gemensamt uppdrag: Lönehantering, systemförvaltning och pensionsadministration.
I vårt team finns det många års erfarenhet så vid årsskiftet påverkas vi av en pensionsavgång och behöver utöka vårt team.
Teamet består även av nya konsulter, vilket ger en härlig mix, erfarenhet blandas med nya tankar och idéer som bidrar till en gemensam energi.
Rollen inom lön ser inte likadan ut som tidigare utan är en ständig anpassning efter nuläget som är under ständig förändring. Den tidigare löneadministratören har fått ge utrymme för lönekonsulten. Det innebär att vår enhet är inne i en spännande utvecklingsfas, för att göra vårt arbete mindre sårbart jobbar vi för att vara ett team där alla arbetar enligt samma arbetssätt och enhetliga processer. Det innebär du kommer vara delaktig i samarbeten som rör både utveckling av digitala system och arbetssätt.
ARBETSUPPGIFTER
Löneenheten hanterar totalt ca 6000 löner och består idag av 10 lönekonsulter och 1 lönechef och vi tillhör HR-avdelningen.
Våra mottagare för lönehantering är Ystads Kommun, Tomelilla Kommun, Österlen VA AB, SÖRF (Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund), Ystad-Österlen Miljöförbund, Ystads Teater, Y-Tornet.
Vi är systemförvaltare av lönesystemet Visma Personec P samt schema/bemanningssystemet Time Care.
Mottagare för vår pensionshandläggning är Ystads Kommun, Tomelilla Kommun, Simrishamns Kommun, SÖRF (Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund), Ystad-Österlen Miljöförbund, Österlen VA AB.
Våra arbetsuppgifter består bland annat av lönehantering, ge råd och stöd till chefer, svara anställda på både lön- och HR-relaterade frågor, dialoger internt och externt, delta i möten/arbetsplatsträffar, konsultativt/rådgivande arbete, aktivt arbeta för att vidareutveckla enhetens sätt att arbeta med lönefrågor.
KVALIFIKATIONER
Att arbeta med lön är utvecklande och spännande och det är ett område i ständig förändring.
Det är ett krav att du har erfarenhet av lönehantering alternativt utbildning som lönekonsult/lönespecialist.
Det är en merit om du är insatt i lönesystemet Visma Personec P och schema/bemanningssystemet Time Care.
Löneprocessen kräver specialistkunskap och att man ständigt håller sig uppdaterad på lag- och regeländringar. Vi konsulterar både kommuner och enskilda bolag vilket innebär att vi arbetar med flera avtalsområden, det är positivt om du arbetet med dessa avtal tidigare.
Vi är en gemensam stödfunktion för chefer och medarbetare och vår roll går från en administrativ roll till en mer rådgivande och konsulterande. Det innebär att du i din roll som lönekonsult kommer ha mycket kontakter internt och externt för ge stöd i olika lön- och systemfrågor. Relationer inåt och utåt är viktiga för ett bra samarbete och en bra kommunikation är en viktig framgångsfaktor både i tal och i skrift.
Som person är du noggrann, strukturerad och bra på att prioritera. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och har en förmåga att se förbättringsmöjligheter i rutiner och processer. Du har en nyfikenhet och vilja att jobba med utveckling, förändring och förbättring. Du kan hantera ett stundtals högt arbetstempo och snabba deadlines. Eftersom vi är ett team så behöver vi ha ett bra samarbete och jobba gemensamt mot samma målbild. Erfarenhet av lönehantering krävs alternativt att du utbildat dig inom detta område.
ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.
Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.
Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare.
Hos oss är heltid en rättighet. Det innebär att alla medarbetare som anställs hos oss tillsvidare har rätt till heltid och deltidsarbete är en möjlighet om det fungerar för verksamheten.
Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.
Vår värdegrund Bättre Tillsammans kännetecknas av fyra ord som tydligt summerar vad vi som arbetsgivare står för; Mod, Tillit, Delaktighet och Professionalitet.
Observera att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit. Vi ber dig därför söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta hanteringen av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.
All försäljning i samband med rekryteringsprocessen undanbedes vänligen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Budgetchef Hans Persson
0411-57 71 32
Personalchef Clas Martinsson
0411-57 72 33
Personalkonsult Emma Fornell
0411 57 70 77
Förvaltningschef Kerstin Wulff
0411-57 74 50
Upphandlingschef Lennart Kjellander
0411-57 73 76
Kanslichef Kristina Rosberg
0411-57 73 17
Kommundirektör Christel Jönsson
0411-57 71 13
Kommunjurist Daniel Svartek
0411-57 71 15
Tf personalchef Marie Streiffert
0411-57 79 83
Personalkonsult Emma Sjöström
0411-57 70 77