OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ystad är porten till framtiden och omvärlden. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt. Allt som allt en god miljö för kreativitet.
Här kan du bo i den medeltida stadskärnan, på öppna landsbygden eller kanske nära havet. Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna.
Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare. Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö, erbjuder en rökfri arbetsplats samt möjlighet till friskvård.
Rådgivningsbyrån är en av fyra enheter inom individ- och familjeomsorgen. De övriga är Arbete och försörjning, Barn och familj samt enheten för nyanlända.
På Rådgivningsbyrån arbetar sex socialsekreterare, två boendestödjare, två fältsekreterare samt en administrativ assistent. Arbetet leds av en enhetschef.
Rådgivningsbyrån arbetar förutom med utredningsarbete också med förebyggande, tidiga samt beslutade insatser.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna utgörs av socialt stöd- och utredningsarbete för klienter med missbruks- och beroendeproblem enligt SoL och LVM. Stöd till anhöriga ingår också.
Rådgivningsbyrån erbjuder biståndsbeslutade insatser i olika former av öppenvård som Hap-program, MI-samtal, återfallsprevention m.m. En viktig del i öppenvårdsarbetet utgörs av boendestödsinsatser för att hjälpa klienter i eget boende.
Insatser utan föregående biståndsbedömning kan förekomma liksom rådgivning i missbruks- och beroendefrågor.
Rådgivningsbyrån handlägger även försörjningsstöd för de klienter som är i kontakt med oss. Detta innefattar utredning av behov av ekonomiskt bistånd och andra sociala insatser samt uppföljning av beslut och beviljade insatser. Arbetet förutsätter samverkan med interna såväl som externa samarbetsparters såsom med exempelvis Arbetsförmedling, Försäkringskassa, sjukvård m fl.
Arbetsgruppen förfogar över extern handledning
KVALIFIKATIONER
Socionomexamen och erfarenhet av arbete med människor med missbruks- och beroendeproblem.
Det är en fördel om du har utbildning i ASI, MI samt erfarenhet av arbete med försörjningsstöd.
Vi förutsätter att du har god samarbetsförmåga, att du är stresstålig och att du i övrigt har sådana personliga egenskaper att du är lämplig för arbete med klienter med missbruks- och beroendeproblem. Vidare krävs B-körkort.
ÖVRIGT
All försäljning i samband med rekryteringsprocessen undanbedes vänligen.
Observera att vi endast tar emot ansökningar via Offentliga jobb. Vi ber dig därför söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta hanteringen av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Gabriella Clemedtson
Eva Skogö
0411-57 73 90
Susanne Lundgren
0411-57 77 41
Gabriella Clemedtson
0411-57 78 39
Ulrika Persson
0411-57 72 44
Lena Lindstedt
0411- 57 77 70
Katarina Thulin
0411-57 77 79
Kerstin Mårtensson
0411-57 77 66
Ingrid Mårtensson
0411-57 73 84
Ingrid Karlsson
0411-57 79 66